کانال تلگرام شهرستان ادب @shahrestanadab

شهرستان ادب
تعداد اعضا:
978
1358

موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
shahrestanadab.com
ارتباط با مدیر کانال:
@shahrestaneadab

 مشاهده مطالب کانال شهرستان ادب

توجه: کلیه محتوای این سایت توسط کاربران و کانال های تلگرام درج شده است و سایت هرچیز هیچ مسئولیتی نسبت به آن ها ندارد

« انسان در عصر جدید، تنهاست. گرچه شاید این جمله‌‌ای کلیشه‌‌ای به نظر آید، زیرا مفهومی که از تنهایی اراده می‌‌شود و یا مفهومی که از دوران مدرن مد نظر است، می‌تواند خود محل مناقشه باشد، اما تنهاتر شدن انسان در عصر مدرنیته و دیواری که او با دست خود بالا می‌‌برد تا آنچه آزادی خود می‌‌داند را از سایرین محفوظ کند، حقیقتی غیر قابل انکار است. انسان تنها (و یاد انسانی که خودخواسته، تن به تنهایی و انزوا می‌‌دهد) دستمایۀ اصلی بسیاری از رمان‌های استر است. شخصیت‌های استری، عموماً جدا افتاده از جامعه، خانواده و حتی از خود هستند. اما این جداماندگی، لزوماً امری تحمیلی نیست و گاهی به اختیار خود قهرمان، برگزیده می‌‌شود تا اثری ژرف در شخصیت و هویت او بازی کند و گاهی نیز تنهایی چیزی جز تحمیل شرایطی ناخواسته و یا ارمغان پیچیدگی‌‌های زندگی مدرن شهری نیست. »...

ادامه یادداشت #محمدامین_پورحسینقلی درباب تنهایی انسان مدرن در آثار #پل_استر را در آدرس زیر بخوانید:

shahrestanadab.com/Content/ID/7155/
@shahrestanadab

«هنوز و همچنان، آثار کودک و نوجوان با محوریت دفاع مقدس، با داستان‌هایی در همان دوران جنگ عرضه می‌شوند که مخاطب، هیچ تصوری از آن ندارد. دوم آن که احتمال این‌که این نوجوان، در محاصرۀ خیل انبوه آثار فانتزی و خارجی که شمارش سر به آسمان گذاشته و تنها برای نمونه، می‌توان از هری پاتر و سرزمین اشباح و نبرد با شیاطین گرفته تا جودی مودی و کیت و خاطرات یک چلمن(!) و... که همه دقیقاً برای سن او طراحی شده‌اند، قرار گرفته و همین امر شاید سبب کم‌اقبالی آثار داخلی شود. می‌دانیم که خیلی از این آثار داخلی، به چاپ‌های چندم نیز می‌رسند، اما طبیعتاً برای نسلی که هیچ نقطه‌نظر و تجربۀ ویژه‌ای در باب جنگ تحمیلی و آثار آن ندارد، کافی نیستند.

در این میان، اندک‌آثاری که از نویسندگان جوان‌تر سر می‌زنند و به جای پرداخت صریح و مستقیم به موضوع جنگ، آن را به‌شکل پوشیده و هنرمندانه‌ای، در بافت اثر خود قرار می‌دهند و با رعایت الزامات خلق یک اثر برای مخاطب نوجوان، کتاب خود را منتشر می‌کنند، گوهری هستند در دل دریا! «راز آن صدا»، اثر نویسندۀ جوان «لیلا عباسعیلزاده» که این یادداشت قصد دارد به‌شکلی پوشیده و موازی به معرفی آن بپردازد، یکی از همان گوهرهاست.»

http://yon.ir/wFITl
ادامه یادداشت #پرستو_علی_عسگرنجاد بر رمان #راز_آن_صدا اثر #لیلا_عباسعلی_زاده را در آدرس زیر بخوانید:

shahrestanadab.com/Content/ID/7153


@shahrestanadab
@ShahrestanAdabPub

شهرستان ادب

«نکته خاص دیگر شاه کشی، نمایش تکثر زیاد مبارزان مذهبی پیش از انقلاب است. شاه کشی تصویر کودکانه رایج در جامعه را بر هم می زند و مبارزه حضرت امام (ره) به نمایندگی از تشیع با شاه بی دین را کنار می گذارد. در عوض به سراغ مبارزه «مذهبی» ها با شاه شیعه می پردازد و اختلاف مذهبی ها در این راه را هم به تفصیل و خوب نشان می دهد. مذهب به قشری خاص تعلق ندارد بلکه مسأله مورد اختلاف اکثر گروه هاست؛ حتی مارکسیست ها. نمایش ریشه های مذهبی پهلوی و مارکسیست ها در کنار انقلابیون طرفدار حضرت امام (ره)، ساده لوحی حاکم بر روایت کنونی ما از تاریخ را کنار می زند و طیف متنوعی ار تصمیم گیران با گرایش های مختلف را پیش روی مخاطب قرار می دهد. این موضع باعث شده نویسنده انصاف را درباره مارکسیست ها، مبارزان مسلمان و حکومت پهلوی رعایت کند و قوت و ضعف هرکدام را منفک از موضع سیاسی راوی به خوبی نشان دهد.»...
http://yon.ir/7qNa9

متن کامل یادداشت #محمدقائم_خانی بر رمان #شاه_کشی اثر #ابراهیم_اکبری_دیزگاه را در سایت شهرستان ادب بخوانید:

http://shahrestanadab.com/Content/ID/7154

@shahrestanadab
@ShahrestanAdabPub

شهرستان ادب

«در نخستین بررسیِ سبک‎شناسیک و جامعه‎شناسیک شعرهای دوره‎ی سبک هندی و مقایسه‎شان با اشعار ادوارِ گذشته، بر ما معلوم می‎شود شعرهای سبک هندی سریع‎تر از شعرهای دیگر سبک‎های شعر پارسی _تا آن زمان_ با مخاطب ارتباط برقرار می‎کنند. دقت بفرمایید، بنده نگفتم «بیش از شعرهای دیگر سبک‎ها» بلکه تنها عرض کردم «سریع‎تر». چه اینکه هنوز و همیشه بهترین و بیشترین ارتباط شعری با مخاطب _و حتی مخاطب عام _ ویژه‎ی شاعرانی چون حافظ و مولوی و سعدی است که هیچ‎کدام در زمره‎ی شاعران سبک هندی نبودند. اما ره‎آوردِ سبک هندی در این است که مخاطب _چه عام و چه خاص_ در نخستین مواجهه‎ی خود با این شعر، هم آن را می‎فهمد، هم از آن لذت می‎برد؛ یعنی شعر در عین سادگی و روانی، زیبا و لذت‎بخش است.

این، تنها نتیجه و نمود کار است نه خود و بودِ کار. این بالارفتنِ سرعتِ ارتباط با مخاطب، ماحصلِ تلاشِ شاعرانِ هندی‎سراست؛ اما اصلِ تلاش و نفسِ کارشان چه بوده است؟ شاعران هندی‎سرا کمرِ همت بر باروریِ کدام ریشه بستند؟ ساختار یا درون‎مایه؟ پیام یا پیکره؟ (به قول غربی‎ها: فرم یا کانتنت؟). پاسخ: هیچ‎کدام. اگر به معنا و محتوا باشد، شاعرانی چون مولوی و سعدی و فردوسی و سنایی به تنهایی برای همه زمان‎ها و مکان‎ها آبروی معنوی ادبیات پارسی را حفظ می‎کنند. اگر هم به ساختار و فرم باشد شاعرانی چون حافظ و نظامی و خیام و خاقانی درخشش هنری و برتریِ زیبایی‎شناسی ما را به همه نشان می‎دهند. اینجاست که بر ما معلوم می‎شود شاعران سبک هندی نه دغدغه‎ی درون‎مایه داشتند و نه سرِ ساختار. شعر سبک هندی را نه به ساختار یا درون‎مایه، که به «مضمون» می‎شناسند. مولفه‎ای که گاه ذیل درون‎مایه تعریف می‎شود و گاه به مثابه‎ی بافتاری از ساختار. یعنی گاهی یک «معنای جزئی» تلقی می‎شود و گاه یک «ساختارِ جزئی». می‎توانیم بگوییم: مضمون، ایده و دست‎مایه‎ای است که شاعر در ساختار شعر خویش به وسیله‎ی آن معنا را بیان می‎کند.»

متن کامل یادداشت #حسن_صنوبری درباب #صائب و #سبک_هندی را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
shahrestanadab.com/Content/ID/3654

@ShahrestanAdab

  کلمات کلیدی: حسن_صنوبری صائب سبک_هندی

«این مصرع بلند به دیوان برابر است»
یادداشتی به بهانه روز #صائب تبریزی
به قلم #حسن_صنوبری

shahrestanadab.com/Content/ID/3654

@ShahrestanAdab

شهرستان ادب

  کلمات کلیدی: صائب حسن_صنوبری

نیست شعر آن سخن خنثایی
که به هر خشک و به هر تر بخورد

هم به درد دم صبح اول
هم به کار شب آخر بخورد

سخنی که به مذاق همگان خوش باشد
و صله
قند مکرّر بخورد

نخورد بر به شما!

شعر یعنی:
سخنی که
به کسی
بربخورد!


به نقل از مجموعه شعر #نماشم
سروده #مرتضی_امیری_اسفندقه
@ShahrestanAdab

پرفروش ترین کتاب‌های شهرستان ادب در نمایشگاه کتاب تا روز پنجم را در سطور زیر ببینید. (کتابهایی که در این فهرست برای اولین بار در نمایشگاه کتاب عرضه میشوند با عنوان "جدید" مشخص شده اند)

#عشق_سوزان_است
سروده‌ی #مهدی_جهاندار (جدید)

#مرز_ما_عشق_است
سروده‌ی سید #مهدی_شفیعی (جدید)

#غزل_زندگی_کنیم
سروده‌ی #محمدعلی_بهمنی

#بی_کتابی
نوشته‌ی #محمد‌رضا_شرفی_خبوشان (جدید)

#لیلی_آذر
سروده‌ی #اعظم_سعادتمند (جدید)

#ناخوانده
سروده‌ی #میلاد_عرفان_پور

#رودخوانی
سروده‌ی #محمد_مهدی_سیار

#از_آخر_مجلس
سروده‌ی #میلاد_عرفان_پور

#دخیل_هفتم
نوشته‌ی #محمد_رودگر (جدید)

#قاف
نوشته‌ی #یاسین_حجازی

#به_رنگ_درنگ
سروده‌ی #محمد_مرادی (جدید)

#بهار_خواب
سروده‌ی #محمدحسین_نجفی (جدید)

#وقتی_دلی
نوشته‌ی #محمدحسن_شهسواری


نشانی غرفه شهرستان ادب:
سالن A3 . راهروی ۵. غرفه شماره ۱۹

#شهروند_کتاب_های_خود_باشید !

@ShahrestanAdab
@ShahrestanAdabPub

سالن A3 راهروی ۵ غرفه ۱۹
ویترین انتشارات شهرستان ادب
سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

#شهروند_کتاب_های_خود_باشید

@ShahrestanAdab
@ShahrestanAdabPub

شهرستان ادب

آنگاه چشمم خسته شد ، در گور خوابیدم
بر فرشِ تارش مار و پودش مور خوابیدم

من، سنگ سرگردان ، عجین با آهن و سیمان
در خاک مثل وصله ای ناجور خوابیدم

پلکی زدم باری ، نه موری بود و نه ماری
در جشن نار و نور و دیو و حور خوابیدم

معلوم شد دستی شراب انداخته ست از من
در خمره ای انگار با انگور خوابیدم...

آری خودم دیدم قیامت راست بود اما
من خسته بودم ، بی خیال صور... خوابیدم!

#محمد_مهدی_سیار

از کتاب #رود_خوانی
نشر #شهرستان_ادب

کانال تخصصی کتب #شعر و #داستان :

https://telegram.me/joinchat/EdcRYkFeXyEXM8LbUypQ-A

مراسم رونمایی از مجموعه شعر #مرز_ما_عشق_است اثر #سید_محمد_مهدی_شفیعی دیروز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت با حضور شاعران برجسته کشور برگزار شد. این مجموعه از نشر #شهرستان_ادب به چاپ رسیده ست.

@ShahrestanAdabPub

شهرستان ادب

عشق سوزان است بسم الله الرحمن الرحیم
هرکه خواهان است بسم الله الرحمن الرحیم

دل اگر تاریک اگر خاموش بسم الله نور
گر چراغان است بسم الله الرحمن الرحیم

نامه ای را هُد هُد آورده ست آغازش تویی
از سلیمان است بسم الله الرحمن الرحیم

سوره ی والیل من برخیز و والفجری بخوان
دل شبستان است بسم الله الرحمن الرحیم

قل هو الله احد قل عشق الله الصمد
راز پنهان است بسم الله الرحمن الرحیم

گیسویت را بازکن انا فتحنایی بگو
دل پریشان است بسم الله الرحمن الرحیم

ای لبانت محیی الاموات لبخندی بزن
مردن آسان است بسم الله الرحمن الرحیم

میزبان عشق است و وای از عشق! غوغا می کند
هر که مهمان است بسم الله الرحمن الرحیم

#مهدی_جهاندار

از مجموعه شعر #عشق_سوزان_است
نشر #شهرستان_ادب

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
بخش ناشران عمومی
سالن A3 راهروی ۵ غرفه ۱۹


کانال تخصصی کتب #شعر و #داستان:

https://telegram.me/joinchat/EdcRYkFeXyEXM8LbUypQ-A

#عشق_سوزان_است
مجموعه شعر #مهدی_جهاندار
نشر #شهرستان_ادب

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
بخش ناشران عمومی
سالن A3 راهروی ۵ غرفه ۱۹

@shahrestanAdabPub

شهرستان ادب