کانال تلگرام معماری علی طراحان @memari_esfahan

معماری
تعداد اعضا:
2
2934

 مشاهده مطالب کانال معماری

توجه: کلیه محتوای این سایت توسط کاربران و کانال های تلگرام درج شده است و سایت هرچیز هیچ مسئولیتی نسبت به آن ها ندارد

معماری:
آن ها براي فراهم آوردن زندگي مادي و معنوي خود در پايتخت صفويان نياز به مباني فرهنگي خاص خود داشتند. در اين راستا، احتياج به مراکز عبادي، آن ها را بر آن داشت، تا با کسب اجازه از دربار صفوي نسبت به ساخت کليسا اقدام نمايند. از کليساهاي دوره صفوي در اصفهان مي توان به کليساي وانک، بيت اللحم، سنت ماريا، سنت پيتر و ... اشاره کرد. هنرمندان در تزيين اين کليساها، متاثر از سبک معماري صفويه بودند و حتي از آرايه هاي هنر معماري اسلامي در آراستن کليسا نيز بهره مند شده اند. در اين مقاله تاثيرپذيري اين آرايه ها از تزيينات معماري دوره صفوي مطالعه مي شود. از اين رو، هدف هاي اساسي مقاله به شرح ذيل است.
1- شناخت ويژگي هاي معماري کليساهاي ارامنه اصفهان و معماري اسلامي دوره صفوي
2- بررسي ميزان و نوع تاثيرپذيري تزيينات کليساهاي ارامنه اصفهان از معماري دوره صفوي در اين مقاله سعي شده، به سوالات زير پاسخ داده شود:
1- تزيينات معماري کليساهاي ارامنه اصفهان چگونه از معماري اسلامي دوران صفويه تاثير پذيرفته است؟
2- نحوه به کارگيري عناصر تزييني معماري دوره صفوي، در چه مکان هايي از کليسا مشاهده مي شود؟
3-بررسی و تحلیل میدان نقشه جهان در دوران صفویه و تاثیرات آن و مروری بر دوران قاجاریه.
گردآوري مطالب اين مقاله، با استفاده از داده هاي تاريخي، اسناد، عکس ها و تصاوير موجود و تنظيم و تدوين مقاله به روش توصيفي، تحليلي و مقايسه اي صورت گرفته است.

كليد واژه: #معماري #صفويه، #قاجار #اصفهان، #کليساهاي #ارامنه، #تزيينات #معماري ، #مقاله #تاریخ #اسلامی #بناها #نقش #جهان #میدان #آموزشی
قیمت : ۲۰۰۰ تومان
شماره تماس: 09131706786
ایمیل:ali_tarahan70@yahoo.com
علی طراحان
لطفا برای خرید مقاله ها و پروژه ها به تلگرام (@alitarahan)
یا ایمیل مراجعه فرمایید.

اند. آن ها براي فراهم آوردن زندگي مادي و معنوي خود در پايتخت صفويان نياز به مباني فرهنگي خاص خود داشتند. در اين راستا، احتياج به مراکز عبادي، آن ها را بر آن داشت، تا با کسب اجازه از دربار صفوي نسبت به ساخت کليسا اقدام نمايند. از کليساهاي دوره صفوي در اصفهان مي توان به کليساي وانک، بيت اللحم، سنت ماريا، سنت پيتر و ... اشاره کرد. هنرمندان در تزيين اين کليساها، متاثر از سبک معماري صفويه بودند و حتي از آرايه هاي هنر معماري اسلامي در آراستن کليسا نيز بهره مند شده اند. در اين مقاله تاثيرپذيري اين آرايه ها از تزيينات معماري دوره صفوي مطالعه مي شود. از اين رو، هدف هاي اساسي مقاله به شرح ذيل است.
1- شناخت ويژگي هاي معماري کليساهاي ارامنه اصفهان و معماري اسلامي دوره صفوي
2- بررسي ميزان و نوع تاثيرپذيري تزيينات کليساهاي ارامنه اصفهان از معماري دوره صفوي در اين مقاله سعي شده، به سوالات زير پاسخ داده شود:
1- تزيينات معماري کليساهاي ارامنه اصفهان چگونه از معماري اسلامي دوران صفويه تاثير پذيرفته است؟
2- نحوه به کارگيري عناصر تزييني معماري دوره صفوي، در چه مکان هايي از کليسا مشاهده مي شود؟
گردآوري مطالب اين مقاله، با استفاده از داده هاي تاريخي، اسناد، عکس ها و تصاوير موجود و تنظيم و تدوين مقاله به روش توصيفي، تحليلي و مقايسه اي صورت گرفته است.

كليد واژه: #معماري #صفويه، # قاجار #اصفهان، #کليساهاي #ارامنه، #تزيينات معماري ، #مقاله #تاریخ #اسلامی #بناها #نقش #جهان #میدان #آموزشی
قیمت : ۲۰۰۰ تومان
شماره تماس: 09131706786
ایمیل:ali_tarahan70@yahoo.com
علی طراحان
لطفا برای خرید مقاله ها و پروژه ها به تلگرام (alitarahan@)
یا ایمیل مراجعه فرمایید.

اه قاجار دوره نخست آن به پایان می رسد . دوره دوم آن زمان پسرفت و انحطاط این شیوه است که در واقع از زمان افشار یان آغاز شده و در زمان زندیان دنبال شد ولی پسرفت کامل از زمان محمد شاه آغاز شد و دگرگونی ها ي معمار ي تهران و شهرها ي نزد یک به آن آشکار شد البته در گوشه و کنار ا ی ران در شهرها یی که به دور از ا ین روند بودند ساختمان ها ي ارزشمند ي ساخته شده بویژه خانه ها ي ز یبایی که در زمان قاجاری ان ساخته شده است . از آن پس دیگر شیوه اي جانشین شیوه اصفهانی نشد .
با اینکه تلاش شد این رشته پیوسته در معمار ي ایران پاره نشود اما دیگر معماري آن سیر و روند تکاملی پیشین را پی نگرفت . در اواخر دوره تیموري هرج و مرج تمام ا یران را فراگرفته بود و اقوام مختلف در نقاط مختلف ا یران دست به شورش و حملات می زدند . یکی از آنها ترکمنان قراقویونلو در غرب و شمال غرب ایران بودند. آنها در سال ۸۰۹ یکی از نوادگان تیمور به نام میرزا ابوبکر را از تبریز بیرون راندند و خود تا چند ي بر آن شهر فرمانروایی داشتند . درگیرو دار این کشمکش ها فرد ي بنام اسماعیل از خاندان صفوي و از نوادگان شیخ صفی الد ین اردبیلی عارف بزرگ قرن هفتم و هشتم بعد از درگ یري با شروانشاهان و آق قو یونلوها و پیروزي بر آنها در سال۹۰۸هجري در تبریز به تخت نشست . پس از آن بس یاري از شهرها ي عراق ، مشرق ، آسیاي صغیر، لرستان ، خوزستان و خراسان بزرگ را گشود، تا ا ینکه در سال ۹۳۰ هجري درگذشت . بعد از شاه اسماعیل ، بزرگترین فرزند و ي ،طهماسب جا ي او را گرفت و مدت پنجاه و چهار سال تا سال ۹۸۴ حکومت کرد . بعد از او یکی از پسرانش بنام اسماعیل به شاهی برگزیده شد و پایتخت خود را شهر قزوین قرار داد . بعد از شاه اسماعیل دوم ، برادرش محمد خدابنده و بعد از او عباس میرزا در سال ۹۹۵ به تخت نشستند . او که بعد ها به شاه عباس معروف شد در ابتدا و دردوران کودکی خود حاکم هرات بود . او با روش ها ي مختلف توانست دشمنان خود را سرکوب کند . در دوره او روابطی با کشورها ي غربی ا یجاد گردید و حتی در مورد مسائل نظامی با انگلیسی ها روابطی برقرار کرد، و بعد ازسرکوب اغتشاشات داخلی ، با ازبکان جنگید و آنها را نیز شکست داد . از طرف دیگر قوا ي عثمانی را که در شمالغرب ا یران بودند نیز شکست داد و کربلا، نجف و تمام آذربا یجان را بار دیگر فتح کرد . شاه عباس در سال ۱۰۰۶پایتخت را از قزوین به اصفهان منتقل کرد و در این دوره است که شهر اصفهان به نهایت آبادي خود می رسد.
بعد از او شاه صفی، شاه عباس دوم ، شاه سلیمان و شاه حسین به حکومت نشستند . بعد از سلسله صفو یه، نادرشاه افشار پایه گذار سلسله افشار یه شد . نادر نیز در تمام دوره زمامدار ي خود به جنگ مشغول بود. در جنگهایی ، اشراف افغان را شکست داد و در نبرد با عثمانیها نیز به پیروزي رسید. در سال ۱۱۵۱ از آب سند گذشته پیشاور، کشمیر__ولاهور را گرفت و پادشاه هند را تسلیم خود ساخت.
بعد از سلسله افشاریه ، کریم خان زند زمام امور را در جنوب ایران به دست گرفت و شیراز را به پایتختی ایران برگزید. در زمان حکومت یکی از جانشینان او به نام لطفعلی خان، درگیري هایی با آقا محمد خان از ایل قاجار رخ داد که در نهایت به شکست لطفعلی خان منجر شد و در سال ۱۲۰۹ با مرگ او سلسله زندیه نیز منقرض گردید.
در زمان سلسله قاجار یه حوادث ناگواري در ایران اتفاق افتاد که منجر به ضعف کشور، بر باد رفتن قسمتهاي مختلف آن ، اعمال نفوذ بیگانگان و متزلزل شدن اساس و استقلال ایران گردید. در این دوره پادشاهانی چون آغا محمد خان، فتحعلی خان ، محمد شاه ، ناصرالدین شاه ، مظفرالدین شاه و … حکومت کردند.

تاثيرپذيري تزيينات
کليساهاي اصفهان از معماري دوره صفوي

چکیده:
اصفهان، يکي از شهرهاي تاريخي ايران در دوران اسلام به دليل موقعيت ويژه اش به خصوص در زمان حکومت صفويان، رونق خاصي در معماري يافت. اين شهر که از سوي شاه عباس به پايتختي برگزيده شد؛ از مساجد، کاخ ها، پل ها، خيابان ها و باغ هاي زيادي بهره مند شد؛ و توسعه آن در زمان شاه عباس دوم همچنان ادامه يافت.
با ظهور شاه عباس اول عصر زرين معماري صفوي آغاز شد. اين معماري گرچه درخشان ترين عصر معماري ايران نبوده، عصر اعتلاي معماري ايران است. در معماري صفويه بر خلاف دوره هاي اوليه معماري، رنگ و تزيين نقش بسيار مهمي دارد و بناهاي بسياري از اين دوره به جاي مانده، که اگر چه به لحاظ اصولي معماري در خور توجه نيستند؛ از لحاظ تزيين و شکل ظاهري بسيار زيبا و بي بديلند. از اين رو، بناهاي اصفهان در اين دوره منبع مهمي براي بررسي عنصر تزيين در معماري اسلامي ايران به شمار مي رود. کاخ هاي زيبايي مانند کاخ عالي قاپو، هشت بهشت و چهل ستون و مساجد مشهور و مهمي همچون امام، شيخ لطف اله، شکوه تزيينات معماري دوره صفوي را نشان مي دهند. ارامنه، يکي از آن گروه هايي است که از سوي شاه عباس اول صفوي به اصفهان مهاجرت داده شده

معماری اصفهانی
نیارش در معماری سبک اصفهانی:
تنگی زمان و کم شدن معماران چیره دست در این شیوه کیفیت ساختمان سازي را بسیار پایین آورد و دیگر ساختمانها را همچون گذشته پایدار و ماندگار نمی ساختند.
یکی از ویژگی هاي نیارشی در معماري ایران این بوده که معماران ما همواره به نشست کلی ساختمان در روندساخت و اثر آن بر نما سازي توجه داشته اند . می دانیم ساختمان به مرور زمان نشست می کند . در شیوه رازي زبره و نما یا سفت کاري و نازك کاري با هم انجام می شد، یعنی کار همچنین می شد و براي اینکه نشست یکسان پدید آید، زبره را با نما هشت و گیر( هشت، یعنی برآمده و گیر، یعنی گودو فرورفته) یا با هم چفت وبست می کردند .
اما در شیوه آذري، چون در ساختن شتاب داشتند، زبره و نما جداگانه ساخته می شدند . این روش در شیوه اصفهانی نیز پیگیري شد و شاید از دید فنی روش درست تري بود . همچنین در این شیوه همه گونه هاي تاقها و گنبدها به کار برده شد . گنبدهاي گسسته میان تهی در بیشتر ساختمان هاي این شیوه به زیبایی دید ه می شوند مانند : گنبد مسجد امام اصفهان، گنبد مدرسه چهارباغ، گنبد مدرسه آقا بزرگ کاشان و دیگر جاها.
در این شیوه برخی ساختمایه ها را نخست دگرگون کرده و سپس به کار می بردند که این روش، کیفیت ساختمان را پایین می آورد و به فن ساختمان نیز آسیب می زند . معماران گذ شته هر ساختمایه اي را به شکل نخست خود به کار می بردند . براي نمونه، آجر را بدون تراشیدن و چوب را به گونه گرده ( تنه درخت) به کار می بردند . مثلا در مسجد بناب در مراغه، چوب هاي آسمانه گرده هستند . یا در گنبد قابوس آجر آب مال به کار رفته و در شیوه رازي آجر پیش بر به کار می بردند . اما در این شیوه از آجر آبساب) آجر آبساب از ساییدن دو آجر تراش به هم بدست می آمد.( یا آجر تراش بهره گرفتند و چون آجر را می تراشیدند ، درز میان آجرها در آجر چینی کم می شد . بدین گونه بندهاي افقی و عمودي هم اندازه می شدند . این آجر کاري پس از زمانی که لبه آجرها را به گونه پاپیلی(ذوزنقه) درآوردند. بدین گونه، زاویه اي میان دو آجر پدید می آمد و باز پس از زمانی، لبه هاي آجر می پرید . در آجر چینی گونه اي گل همانند لعاب به کار می بردند که پس از زمانی نماي آجر چینی را آبله رو می کرد.
افزون بر این ها شیوه اصفهانی داراي کاستی هاي دیگري هم هست که در شیوه هاي پیشین نبوده است . مانند خوانچه ها و پوشش هاي آویخته و دروغین، بی باکی و جسارت بیش از اندازه در پوشش گنبدها و بویژه کلاه فرنگی ها- آزادي بی حساب در نهادن جرزها و ستون هاي باربر بر روي تاقهاي زیرین و حتی کانه ها ) کانه ها ، تاقهاي کوچکی هستند که روي تاق اصلی و براي هموار کردن و مسطح کردن بام زده می شوند ( و بسیاري از این دست که همگی از سر شتاب در ساختمان سازي بود.

میدان نقش جهان
بناهاي سبک اصفهانی:
کاخ چهلستون در قزوین . کاخ عالی قاپو در قزوین . کاخ صفی آباد در بهشهر مازندران . مسجد هارون ولا یت دراصفهان . مسجد علی در اصفهان . مسجد جامع ساوه . میدان نقش جهان . کاخ چهلستون در اصفهان کاخ هشت بهشت در اصفهان . مدرسه ي چهار باغ اصفهان یا مدرسه مادرشاه .مسجد حکیم اصفهان . تالار اشرف در اصفهان
. مجموعه ي گنجعلیخان در کرمان . پل الله وردي خان(سی و سه پل) پل خواجه در اصفهان . پل رودخانه ي کوي . باغ فین کاشان .کاروانسراي شبلی در تبر یز – میانه کاروانسراي خان خوره در شیراز – آباده . کاروانسرا ي امین آباد در شیراز – آباده . کاروانسراي ده بید در شیراز . کاروانسراي زین الدین در یزد – کرمان . کاروانسراي زیزه در کاشان – نطنز . کاروانسراي اقبال در تاکستان – قزوین (دوایوانی) . کاروانسراي دو کوهک در شیراز – قهلیان)دوایوانی) کاروانسراي سن سان در قم – کاشان)چهارایوانی) کاروانسراي جاکرد در کرمان – مشهد (چهار ا یوانی) . کاروانسراي کوهپایه در یزد – نائین)چهار ا یوانی( کاروانسراي دیرگچین در تهران – قم . کاروانسرا ي مهیار دراصفهان(چهار ایوانی). کاروانسراي شیخ علی خان در اصفهان . کاروانسراي مادرشاه یا هتل عباسی در اصفهان..

شیوه معماری اصفهانی
به شیوه ي معماري دوره ي صفو یه، سبک اصفهانی اطلاق می شود . چون اولین بنادر شهرها ي اصفهان ساخته شده وبه سبک اصفهانی معروف است. دوره ي حکومت شاه عباس را عصر طلایی سبک اصفهانی می دانند شیوه اصفهانی آخرین شیوه معمار ي ا یرانی است . در بخش گذشته گفته شد معماري بومی آذربایجان پدید آورنده سه شیوه معمار ي ا یران از جمله شیوه اصفهانی بود . پس خاستگاه ا ین شیوه، شهر اصفهان نبوده ولی در آنجا رشد کرده و بهترین ساختمان هاي آن در این شهر ساخته شده اند.
میدان نقش جهان
شیوه اصفهانی در برگیرنده شیوه ها یی است که در نوشته هاي غربی به شیوه صفو ي، افشار ي، قاجار ي و زند ،قاجار نامیده شده اند . این شیوه کمی پیش از رو ي کار آمدن صفو یان از زمان قره قو یونلوها آغاز شده و در پای ان روزگار محمد ش

رساله به همراه پلان _تحلیل سایت_برش_نما_کدبندی_ ریزفضاها
#معماری #رساله #پایان نامه #بیمارستان #پلان #طرح #نهایی #نما
#تحلیل #سایت
قیمت: ۲۵۰۰۰ تومان
شماره تماس : 09131706786
علی طراحان

معماری

رساله به همراه پلان _تحلیل سایت_برش_نما_کدبندی_ ریزفضاها
#معماری #رساله #پایان نامه #بیمارستان #پلان #طرح #نهایی #نما
#تحلیل #سایت
قیمت: ۲۵۰۰۰ تومان
شماره تماس : 09131706786
علی طراحان

معماری

رساله به همراه پلان _تحلیل سایت_برش_نما_کدبندی_ ریزفضاها
#معماری #رساله #پایان نامه #بیمارستان #پلان #طرح #نهایی #نما
#تحلیل #سایت
قیمت: ۲۵۰۰۰ تومان
شماره تماس : 09131706786
علی طراحان

معماری

رساله به همراه پلان _تحلیل سایت_برش_نما_کدبندی_ ریزفضاها
#معماری #رساله #پایان نامه #بیمارستان #پلان #طرح #نهایی #نما
#تحلیل #سایت
قیمت: ۲۵۰۰۰ تومان
شماره تماس : 09131706786
علی طراحان

معماری

رساله به همراه پلان _تحلیل سایت_برش_نما_کدبندی_ ریزفضاها
#معماری #رساله #پایان نامه #بیمارستان #پلان #طرح #نهایی #نما
#تحلیل #سایت
قیمت: ۲۵۰۰۰ تومان
شماره تماس : 09131706786
علی طراحان

معماری

مجموعه ی کامل آمفی تئاتر
پلان_نما_برش بصورت کامل
#معماری #آمفی تئاتر #پلان #نما #برش #آموزشی #سالن آمفی تئاتر
قیمت: ۱۰۰۰۰ تومان
شماره تماس: 09131706786
علی طراحان

معماری

پاورپوینت بادگیرها
#معماری #بادگیر #آموزشی
شامل مجموعه ی کامل و انواع باد گیرها بصورت کاملا تخصصی
قیمت : ۲۵۰۰ تومان
شماره ی تماس: 09131706786
علی طراحان

معماری
  کلمات کلیدی: معماری بادگیر آموزشی